Compromitere si greseala

Sunt lucruri pe care le observam atunci cand subconstientul nostru le cauta.

Deunazi m-am oprit in fata bibliotecii si am deschis mecanic o carte-in-dar. Cu gandurile aiurea, mi-am fixat aleator privirea pe pagina unde era asezat semnul de carte. In mod intrigant, avand in vedere ambuscadele emotionale ale ultimelor zile, am citit:

Nu te compromite. Esti singura avere pe care o ai. (Janis Joplin)

Am dat din cap in semn de afirmatie.Un suras malitios a urmat momentului grav: o astfel de judecata, venita de la unul dintre pionierii epocii drogurilor, pare mai degraba antagonica.

Suntem singurii care ne putem compromite. Suntem singurii care ii lasa pe altii sa ne invadeze sufletul si mintea cu bocancii plini de noroi. Sa atace atunci cand suntem deja la pamant. Sa ne calce pe varfurile degetelor, atunci cand acestea sunt singura bariera dintre noi si prapastie.

 

Reflectand asupra a ceea ce tocmai citisem, dau sa inchid cartea. Privirea imi este insa furata de citatul de pe pagina alaturata:

Prinde curaj!

Tineretea e varsta cand faci greseli. Asa ca nu ezita, greseste fara teama! (Pam Brown)

Punand in balanta cele doua citate se ajunge la o cale de mijloc. Ambele sunt corecte si totusi nu pot coexista in intregime. Una dintre ele castiga punctul procentual decisiv.

Greselile sunt utile. Atat timp cat stii sa le fructifici. Daca greseala se traduce in „ceva invatat”, misiunea ei a fost dusa la bun sfarsit. Daca vei continua sa repeti acelasi tip de greseala esti fie masochist, fie le repeti intr-un mod atat de original (desi cu acelasi substrat) incat te autopacalesti cum ca greselile sunt diferite (*incerc sa nu aduc invective pronuntand cuvantul „prost”*).

Exista insa si o a treia varianta. Oamenii au perceptii diferite. Vorba aceea cu „daca trei iti spun ca esti beat, ai face bine sa te culci” nu este in mod obligatoriu adevarata. Daca par beat, nu inseamna ca sunt. Perceptia este diferita. Ceea ce pentru mine este o cantitate acceptata, pentru tine poate fi coma alcoolica. Si cand spun perceptie nu ma refer doar la perceptia vizuala. Perceptie extrapolata asupra tuturor organelor. Perceptia corpului la cantitatea ingerata. Perceptia creierului asupra actiunilor pe care le comanda corpului. Avem reguli proprii si, in acelasi timp, diferite. Avem principii si limite impuse.

Asadar, daca tu spui ca ceea ce fac eu e gresit nu este obligatoriu si adevarat. Este in concordanta cu perceptia ta. Daca tu si grupul tau aveti aceeasi parere inseamna ca aveti aceeasi perceptie asupra faptei respective. Asta NU inseamna ca aveti dreptate.  Asta NU inseamna ca eu gresesc. Inseamna ca nu avem aceeasi perceptie, aceleasi principii, aceleasi linii de ghidare. Nu suntem compatibili.

Sunt de acord cu faptul ca un om nu poate fi schimbat. Un om nu trebuie schimbat. Oricum lupta e futila. Baza omului va ramane aceeasi. Vei reusi sa darami poate peretii claditi pe stalpii de rezistenta. Poate chiar stalpii de rezistenta. Daca vei reusi vei creea, impropriu spus, o ruina alcatuita dintr-un conglomerat nefericit de idei, perceptii si pareri nepersonale. Daca vei sa distrugi un om convinge-l ca tot ce a cladit pana atunci e gresit. Ca toate convingerile sale sunt gresite. Pune-i toate deciziile sub semnul intrebarii. Sadeste in el nesiguranta, teama, groaza unor viitoare implacabile deceptii.

Depinde de om. Va rezista sau nu ambuscadei. Vei reusi sa-l aduci la forma de ruina sau se va dovedi indestructibil.

Sau vei reusi sa-l bombardezi. Sa lasi in urma doar baza structurii sale si un nor greu de fantasme, de fantome ale trecutului, urme pestilentiale de teama si indoiala. Insa ai grija. Din fum si cenusa poate renaste un Phoenix mai puternic decat orice atac, mai presus de orice actiune de-a ta si, nu in ultimul rand, mai presus de ceea ce existenta ta va insemna vreodata.

5 thoughts on “Compromitere si greseala

  1. Sunt vinovat … am incercat sa schimb persoane…
    Insa vina mea nu este nascuta din schimbarea pe care o propuneam in persoana respectiva … pentru ca sunt ani pe care i-am investit in abilitatea mea de „a avea dreptate” si stiam ce fac…
    Vina mea este ca am facut ceea ce nici macar Dumnezeu (deci Adevarul Insusi) nu face, anume ca am scos ochii celor ce vroiau sa traiasca in minciuna…

    Oamenii trebuie schimbati … pentru ca suntem pacatosi cu totii, si cu totii gresim. Schimbarea ne garanteaza posibilitatea avansarii de la o conditie inferioara la una superioara. Fara schimbare ne plafonam, si ramanem sa rumegam aceeasi informatie din nou si din nou. Schimbarea in sine nu e „rea”…

    Dar inainte de a incepe procesul de „restaurare” al oamenilor, ei trebuie sa se lepede de orgoliu. Ori cand tu vii cu bocancii si spui ca il ai pe Dumnezeu (Adevarul) de partea ta, esti un „catolic”, si nu reusesti altceva decat sa faci dusmani pentru Adevar (asa cum au facut si Catolicii).
    Singura modalitate in care oamenii renunta la fudulie sa se poata trata de prostie, este prin esecuri repetate datorita prostiei lor, in asa fel incat increderea in Sistemul lor de Credinte de pana atunci sa se diminueze de la sine, si dorinta de schimbare sa vina de la ei…
    Cand preiei tu aceasta initiativa de a diminua increderea in Sistemul lor de Credinte… te pui in pozitia de „competitie” cu ei, si prostii fuduli sunt instruiti de cultura capitalista sa lupte. E ca si cum incerci sa stingi un foc turnand gaz pe el…

    Trebuie sa ne oprim din competitie si sa incepem sa ne iubim… Ateii nu au nevoie de Adevar, ei au nevoie de Iubire, caci prin Iubire gasim calea catre Adevar…

    M-am gandit ca e relevanta experienta mea si ti-am impartasit-o…

  2. madam’ ghinion, tu, ca noi toti de altfel, ai mare nevoie sa te detasezi te tine insati. te iei prea in serios si in felul asta te afunzi foarte tare in ceea ce crezi ca esti, adica suma vietii tale de pana acum si oarece bagaj genetic (fenotip si genotip) – fara discutie o combinatie aleatorie ce nu tradeaza absolutul. nu esti gandurile tale, lucrurile astea nu te definesc la nivel fundamental, ca fiinta, ci doar te distrag de la adevar, reprezentand numai una dintre miliardele de posibile manifestari ale energiei creatoare si nu adevarul in cautarea caruia te afli. nu m-as angaja in interventia asta, daca nu as identifica intentia ta de a vedea lucrurile lucid, asa cum sunt de fapt si nu tributare unghiului din care sunt privite, invariabil de natura sa limiteze accesul la starea de fapt. nu ai cum sa cunosti viata daca esti limitat la perspectiva ego-ului asupra ei. prin urmare, pt inceput, te indemn sa incerci sa urmaresti „indrumarul” asta in cheia potrivita (toate cele 4 parti) si sa te ridici deasupra ta: http://www.youtube.com/watch?v=h9UCxRiTij0. priveste gandurile si priveste problemele, nu te lasa curpinsa de ele, constientizeaza-le. se vor sparge ca niste baloane.

    • iti multumesc pentru comentariu. apreciez interventia ta. voi urmari cat de curand „indrumarul”.
      ceea ce proiectez nu sunt eu. sunt ce as vrea sa fiu, ceea ce urasc la propria-mi persoana, ce as putea sa fiu. nu stiu daca vorbesc de ego sau de alter ego. putin din fiecare probabil. iluzii, percepte, concepte, sentimente, emotii presarate ici-colo cu fapte.

    • Am citit comentariul tau si mi-as dori sa aflu mai mult…

      1.Cand ai spus ca „gandurile noastre sunt un aspect din miliardele de posibile manifestari ale energiei creatoare” mi-am imaginat ca te-ai referit la modelul PanDeist. Tu cum demonstrezi ca Dumnezeu este Cosmosul? Tu ce ai citit?

      2.Cum poti demonstra ca nu gandurile ne definesc la nivel fundamental cand fara ganduri am fii in coma?

      3.care este sursa autoritatii tale prin care iti permiti sa crezi ca poti contribui la nobilul scop de a „vedea lucrurile lucid”? Prin ce dovedesti ca tu ai „accesul la starea de fapt”?

      4.Care este sursa autoritatii tale ce-ti permite s-o judeci pe Ioana ca fiind intr-o conditie inferioara si ca „se va ridica deasupra ei” prin “indrumarul” tau, un film cu Jason Statham in actiune?

      Numai bine!

Lasă un răspuns

